26 februari 2011

Stockholm i mitt hjärta

Stockholm är städernas stad. Stockholm är alltid i mitt hjärta. En blandning av sött och salt. Jag är inte född här men uppvuxen och jag hittar nästan överallt men Stockholm har blivit kallt. I alla fall denna vinter, mycket kallt.

Idag var det dock inte lika kallt bara -3, solen kom fram och värmde lite, men det var en kall och kraftig vind som gjorde luften kall ändå.

Eftersom det är lördag blev det en långpromenad idag. Först från Fredhäll upp till polishuset på Kungsholmen för att hämta mitt nya nationella id-kort. Därifrån fortsatte vi ner till Stadshuset, där första kortet är taget. Vatten, stan är full av vatten.
Åh det är skönt när mitt Stockholm är grönt; men det var det inte idag. Som tur är har vi planerat en resa till Stockholm i maj så vi får se grönskan igen.
Från Stadshuset fortsatte vi över Riddarholmen och upp till Götgatan via Slussen. På Hökens Gata stannade vi och inhandlade nya kolsyrepatroner till vår gräddsifon.

Sedan gick vi upp till Mosebacketorg för att beundra utsikten över Saltsjön och Strömmen. Den utsikten tröttnar jag aldrig på. Därefter vände vi inåt Söders gator och gick Nytorgsgatan ner mot Ringvägen. Idag fick vi vända blicken uppåt emellanåt eftersom det rätt var det var regnade ner snö och is från husen.
Tillslut kom vi fram till Ringens Köpcentrum där vi handlade några saker och sedan tog vi t-banan till Gullmarsplan.
Kommunikationerna i Stockholm är fantastiska för det mesta och man kan lätt och smidigt ta sig dit man vill med buss, t-bana, tvärbana eller pendeltåg.
Från Gullmarsplan tog vi tvärbanan, vi kunde ha tagit t-banan tillbaka till Kristineberg men vi föredrog att åka ovan jord idag, och tvärbanan är snabb och har fin utsikt när man passerar Essingeöarna.
Vart vi än går vet jag Stockholm är vår när vi går hem genom stan.

Hemma igen värmde vi oss med en varm choklad med vispad grädde, (från vår gräddsifon) och ett par goda smörgåsar.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.