07 april 2020

En dag under corona pandemin


Livet går sin gilla gång, även under corona pandemin. Idag är det 
dag 22 av vår karantän.Vissa dagar går väldigt fort
vilket är förvånande för mig. Men vi hinner med mycket just nu.

Idag åkte vi på vår veckoinhandlingstur. Intressant ord finns inte i Svenska
Akademins ordlista kan jag meddela. 😁

Efter lite efterforskningar har vi upptäckt att det är möjligt att handla på
"vårt" byggvaruhus Leroy Merlin. Inte medelst ett fysiskt besök men online
och sedan avhämta det själva. Vi gjorde vår beställning igår. I normala fall
ska det vara möjligt att avhämta ordern efter 2 timmar. Så är inte fallet just nu.
Vi fick en tid idag kl 9.15 för avhämtning.

Så vi ställde klockan (ja vi sover länge 😴) och åkte till Chasseneuil-du-Poitou där
varuhuset ligger. Vi blev hänvisade till plats 1. Nästan genast kom det ut en man 
med våra beställda varor och ställde bakom bilen. Bara att lasta in, så smidigt.
Nu kan vi måla planket runt poolen, härligt.

När vi ända var i området, som är som ett stort shopping-område, passade
vi på att handla inför påsken. Vi åkte upp till Grand Frais en underbar affär
med en massa härliga varor. Men tyvärr i en högra prisklass. Där fick vi inte
gå in tillsammans. Så jag gick in i mataffären och Peter in på det intilliggande
bageriet Marie Blanchère. Big Mistake. 😟

Släpp aldrig in Peter ensam på ett bageri. Nåja han handlade även vår favorit, Pain Nordic





Riktigt smarrigt är det.

Jag handlade gravad forell, med en tvist.




Sedan handlade vi resten på Auchan strax bredvid. Egentligen så var vi inte tillåtna
att gå in två tillsammans. Endast en person per vagn! Men det var ingen som sa något.
Vi hade plasthandskar och  jag hade mitt nysydda munskydd. Lite konstigt kändes det 
och jag fick vänja mig vid att andas genom det, men helt ok för en stund i affären.




Peter gick in utan mask och det var väldigt blandat både hos kunder och personal
vilka som hade masker. Däremot kassan var väl inplastad.



Vet inte om ni ser vår kassörska det var knappt vi gjorde det Men det är väl bra 
för personalen att alla kunder hålls på avstånd.

Nu har vi fyllt på med färska varor och klarar oss en vecka till. 
Nu väntar vi spänt på vad som kommer att meddelas från den franska
regeringen om karantänen. Det är idag 8 dagar kvar på den innevarande.
Vi är övertygade om att den kommer att förlängas, inget vi hoppas på men...


 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.