04 september 2013

Paris på en dag


Nej, det kan vi inte skryta med att vi hann med hela Paris i går, men vi hade en härlig dag.
Efter en fantastisk helg i Sverige där vi fick träffa familjen igen, vara på ett underbart bröllop och leka med mina barnbarn på måndagen, flög vi tillbaka till Frankrike på måndagskvällen.

Eftersom vi landade så sent så hade tågen till Poitiers slutat att gå så vi hade bokat hotell nära Montparnasse. Efter en god natts sömn checkade vi ut och gick för att äta frukost på en bar i närheten.


Fransk frukost är något torftig i min smak men någon gång då och då är det ok.
Efter denna kulinarisk måltid gick vi upp till stationen Montparnasse för att ställa in våra resväskor i ett bagageförvaringsskåp. Det är värsta checken för att komma in med scanning av väskorna och du får gå igenom en detektor precis som på flygplatser.


Skåpen finns i 3 storlekar, vi valde ett stort. 9€50 för 24 timmar.

Sen tog vi Metron till Daumesnil. 

Vi försöker alltid att hitta nya områden att besöka när vi är i Paris. Vi har ju förmånen att bo ganska nära och försöker att besöka den franska huvudstaden ett par gånger per år. Ganska nära metrostationen Daumesnil ligger ett marknadskvarter  som kallas för Marché d'Aligre  fjärran från alla turister. Där är den genuina Parisatmosfären bevarad och det var vårt mål. 



Efter att ha insupit atmosfären av alla de fantastiska fina varorna och folklivet gick vi mot Bastillen. Vi fönstershoppade mest, några småsaker hittade vi dock på en butik som heter Hema. 
Nu började det vi dock bli lite sugna på lunch, det frestar på att se all god mat. Peter hade sett ut några spännande restauranger längst en gata nära Montmartre, Rue des Martyrs. Nu blev det ingen av dessa i alla fall för klockan hade blivit mycket och uteplats ville vi ju ha denna fina septemberdag.


Det blev en liten bistro med korsikanska specialiteter. Gott men mäktigt. Därefter skulle vi gå upp till Montmartre, vi har varit där förut men nu var det ett tag sedan. Ett tips, ät inte korsikanska charkuterier innan ni går uppför alla trappor till Montmartre. Jag blev alldeles slut och fick hjärtklappning. Hade nog behövt en siesta efter maten först.


Mycket turister var det där, vi gick bara runt en sväng innan vi tog oss ner igen.



Varför någon åker till Paris för att köpa denna skylt förstår vi inte. Och var ligger Upssala??
På nervägen stannade vi för att låta hjärtat sakta in och drack en kopp kaffe och en massa vatten.
Men jag hade ju tänkt att shoppa lite nu när jag var i shoppingparadiset. Klockan hade hunnit bli över 15. Det är konstigt när jag äntligen hade chansen så stod det still, vart skulle jag gå? Jag är nog ingen riktig shoppare när allt kommer till kritan.

Vi åkte ner till Les Halles. Där finns ju en stor galleria hade jag för mig. Jodå det finns men just nu håller man på att renovera och det var en stor byggarbetsplats. Jag placerade Peter på en bar med en bok och en öl. Men efter någon timme kom jag tillbaka, varm och svettig och utan påsar.


Då smakade en kall öl väldigt gott. Vår dag i Paris närmade sig sitt slut. Vi sparade de sista metro-biljetterna till nästa gång och tog apostlahästarna över Pont Neuf ner till Gare Montparnasse igen.


Dags att hämta ut våra väskor och handla något svalkande att ta med på tåget.


Det var en lugn och skön tågresa hem med en fin solnedgång utanför fönstret. Strax före 22 hämtade vi bilen i garaget och körde hemåt. Det var en ljum och fin kväll, temperaturen när vi kom hem var fortfarande +23.




2 kommentarer:

  1. Låter som en fin dag! Känner igen det där när man har tid att shoppa så finns det inget som lockar - kan det bero på att man egentligen inte behöver något just då? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en toppendag. Faktiskt så är jag tvärt om, när jag letar efter något speciellt så hittar jag det aldrig. Jag letade efter ett par snygga svarta byxor att ha när jag jobbar i vinter (förhoppningsvis jobbar) och några snygga toppar till det. Men det blir väl fler chanser.

      Radera

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.