14 oktober 2013

Hypermarché i La Carte


I våras skrev vi om att vårt Intermarché i Chauvigny hade blivit större och bytt man till E. Leclerc

Nu har det börjat att öppna butiker i den nya delen som har jobbats på under hela sommaren. Det är ett jätteglaspalats som nu har vuxit fram.


Det är så stort att jag inte får plats med allt i min lilla mobilkamera. Parkeringsplatsen har också vuxit ännu mer än tidigare och när jag besökte platsen i lördags så var den inte full men den var ganska välbesökt kan vi säga.

Nu är inte postadressen till detta centrum Chauvigny även om det är det vi alltid säger, vilket kan vara förvirrande. Den rätta postadressen är Jardres vilket jag tycker är förvirrande efter som den byn ligger nästan 5 km från detta affärscentrum. Men från torget i Chauvigny är det bara är drygt 1 km.  Men det finns väl någon gräns någonstans som avgör det hela. Nu har jag sett på skyltar att det kallas för La Carte för att förvirra ännu mer.  


Inuti känns det väldigt stort och ödsligt, mycket golvyta. Nästan alla butiker har öppnat om jag förstår det rätt. Det finns ett brasseri, en frisörsalong, en intredningsbutik som  kändes väldigt trevlig, en smyckebutik, en telefonbutik (om det nu heter så??) en klädbutik, ett smink/parfymeri. Och så har Leclerc öppnat en tidnings/media avdelning med ingång från centret. Dessutom läste jag att det kommer att öppna en sportaffär i början av november och kanske en chokladbutik men det var visst fortfarande ovisst.

Men vad ska all denna golvyta användas till undrar jag. Det kändes väldigt sterilt och glasigt. Förhoppningsvis blir det bättre när allt är klart. Men nu undrar jag vad kommer att hända med centrum i Chauvigny? Jag vet att stan har anställt en person som ska försöka komma på idéer för att göra centrum med attraktivt och tillgängligt för allmänheten. Men sist jag var där så såg jag fler stängda butiker än någonsin och skyltar med "till salu" eller "uthyres". Men denna problematik finns väl inte bara här i Frankrike jag har en känsla av detsamma gäller i hela Europa.

4 kommentarer:

  1. Ja Eva-Lotta detta problem finns även hemma i Sverige! Tråkigt, för att gå o handla på mat-marknad på torget i Chauvigny är ju inte alls samma känsla som att handla på ett sterilt varuhus. Hemma har vi Väla stormarknad som många åker till istället för att handla i lilla Ängelholm, med många små fina butiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att just matmarknaden i Chauvigny är hotad p g a varuhuset, den verkar leva ett eget liv precis som alla marknader i Frankrike, de är väldigt populära bland lokalbefolkningen. Värre är det för småbutiker.

      Radera
  2. Eva-Lotta! Du har fler läsare i denna skånska stad tydligen ;). Trist utveckling med dessa köpcentra om de innebär att småbutikerna i centrum stänger.... Enda fördelen är att det är lätt att parkera och att man kan köra alla sina inköp i kärra mellan butikerna. Jag försöker handla i småbutikerna här hemma, i Frankrike har de flesta i småbyarna redan stängt tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har jag, visst är det fantastiskt! Tyvärr verkar det vara samma utveckling överallt i Frankrikes småbyar, det är synd.

      Radera

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.