08 oktober 2010

En vecka på Canal du Midi med Loriet

Vi har haft en härlig semestervecka på Canal du Midi i södra Frankrike. Tillsammans med goda vänner hyrde vi en kanalbåt för att färdas en bit på kanalen. Det har länge varit en dröm för oss att glida fram på detta världsarv som tog 27 år att bygga mellan 1667 och 1694. Totalt är kanalen 240 km lång men vi åkte bara en del av den.

Vi startade vår resa måndagen den 27 september på eftermiddagen i Carnon strax söder om Montpellier. Efter en kort genomgång av båten och ilastning av vår packning gled vi västerut. Vi hade tur med vädret och njöt av sceneriet längst med kanalen, flamingos, båtar, kitsurfare och musselplockare. Vår Loriet som var 10 meter lång och 5.5 ton tung, var välutrustad med två kabiner och en salong och ett relativt välutrustat kök. Hon var inte snabb men å andra sidan var det mestadels hastighetsbegränsat till 8 knop så det var inga problem. Den första kvällen ville vi hinna fram till Frontignan eftersom bron där bara öppnades 2 gånger per dag kl 8,30 och kl 16,00. Vi la till i gästhamnen just som det mörknade.

Dag 2 gick vi upp vid 8 så vi inte missade broöppningen. Sedan la vi till på andra sidan bron och åt frukost och tog en tur i stan. Sedan fortsatte vi ut på Étang de Thau en lagun strax innanför Medelhavet. Vi började med att gå in till Bouzigues ostron och mussel-huvudstaden för etangen. Där la vi till och gick upp i stan och åt lunch, naturligtvis en skaldjurpalatå vad annars när man är i skaldjurmekat. Sedan fortsatte vi till Marseillan där vi la till för natten. I Marseillan ligger Noilly Prat – vermouth tillverkaren.

Dag 3 gick vi upp i ottan för idag hade vi blivit medbjudna att plocka vindruvor på vingården Brescou. Det har vi redan skrivit om i en tidigare blogg.

Dag 4 fortsatte vi vår färd på kanalen. Vi slussade för första gången under resan, Totalt 6 slussar passerade vi under dagen, bl a en rund sluss i Agde. Lite annorlunda och intressant, Denna kväll la vi till i gästhamnen i Beziers. Sedan tog vi cyklarna och cyklade upp i stan för att handla lite. Här träffade vi också på de enda svenskarna under resan.

Dag 5 började med att vi åkte i en väldigt hög sluss, 6,19 m var skillnaden mellan låg och hög nivå. Dessutom passerade vi idag trappslussen Fonserannes med 7 slussar på rad. Vid lunchtid la vi till i Colombiers där vi tog en cykeltur och till kvällen la vi till i Capestang. Gästhamnen där blev vår favorit. Fint och välordnat. Även i Capestang tog vi en cykeltur och hittade en cave där vi provade lite vin och köpte också lite. Vinbonden hade hemkörning till båten vilket var skönt.

Dag 6 var lite blåsig. Vi hade haft väldigt fint väder hela veckan men sol och värme. Solen sken även idag men det var lite svalare i luften tack vare vinden eller på grund av snarare. Idag tog vi oss till Le Somail . Som har varit ett rast ställe för kanalresande mellan Toulouse och Agde sedan 1700 talet. Här finns en fantastisk bokhandel med gamla böcker och tidskrifter helt underbart och otippat att hitta något sådant här.

Dag 7 var vår första molniga dag, Vi började dagen med att cykla till en ort vid en sidokanal Sallèles d’Aude. Där var det vide-grenier, loppis. Dessutom tittade vi på när andra båtar slussade. Här fick man sköta slussen själv. Det var roligt att se. Tillbaka vid vår båt fortsatte vi vår färd. Vi åkte de sista 5 slussarna och till kvällen var vi framme vid vårt mål Homps.

Dag 8 – åter igen soligt och varmt. Vi städade och packade ihop. Sedan tog vi sista cykelturen innan det var dags att lämna tillbaka båten. Vi har haft en fantastisk vecka på en underbar kanal. Det är inte omöjligt att vi gör om det men då kommer vi nog att åka en annan del av kanalen, ombyte förnöjer.