22 augusti 2012

Ta mig till havet

Efter flera dagar med canicule och temperaturer på eftermiddagen på +35 kändes det som en bra ide att ta sig ut till kusten och få lite svalka och havsbris. Då är det skönt att vi bara har 1 1/2 timmes bilfärd till närmaste strand.


Vi startade tidigt hemifrån och var redan halv 10 vid Châtelaillon-Plage strax söder om
La Rochelle. Vi hade inte kollat upp tiderna för ebb och flod och som tur var hann jag ta ett morgon dopp innan vattnet försvann. Jag älskar havet, att lyssna till vågorna som slår mot stranden, att vandra längst med stranden precis i vatten brynet, att sitta och titta ut i horisonten. Havet är oberäkneligt, vackert, lugnt, blått, grått, grönt, upprört, kallt, varmt, ljummet, blött, hårt, mjukt.                                                                  Havet ger och tar, man måste har respekt för det. Därför är havet så härligt.


Det går inte riktigt att se på bilderna men havet försvinner. Ebb och flod är också fascinerande. Och här vid Atlantkusten är det väldigt stora skillnader vid ebb och vid flod. Vi hade en slapp förmiddag på stranden, åt frukost, läste, tog ett dopp. Sen när vattnet dragit sig tillbaka gjorde vi det samma och åkte upp till brofästet till Ile de Re, där vi parkerade vår bil. Sen tog vi cyklarna över till ön. 


Och typiskt nog så var det motvind med 20 km i timmen första gången vi skulle cykla över bron.

Ile de Re är perfekt att cykla på, platt och med en massa cykelvägar. Men det blåste en del i går och det tog en stund innan vi hittade den perfekta bänken att äta vår lunch vid.


Vi hade en väldigt skön dag, stannade vid en strand och tog ett eftermiddags dopp. Trots friska vindar var det + 21 g i vattnet och  + 30 g i luften. Och vattnet kommer och går, två gånger per dygn drar sig vattnet tillbaka och lämnar båtarna på torra land, för att sen åter komma tillbaka och låta båtarna guppa på vågorna.


2 kommentarer:

  1. Inget är som havet. Särskilt Atlantkusten med tidvattnet. Hur var det nu Peter Lundblad sjöng: "Ta mig till havet och gör mig till kung,
    kung över sommar`n och natten." Me like!

    SvaraRadera
  2. Jag är kung över La Pomme d'Or (tror jag), men blir det aldrig över havet.

    SvaraRadera

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.