04 oktober 2009

Dans la plonge

Det är söndagen den 4 oktober 2009, klockan är halv 7 och vi har precis kommit in efter en 45 minuters promenad. Det är fortfarande 18,5 grader varmt ute, trots att det idag har varit lite molnigt eller kanske tack vare?
Som jag nämnde igår har jag börjat att jobba. Jag har fått ett extra jobb på en restaurang i Chauvigny som heter Les Choucas. Den ligger uppe på torget i La cité médiévale. Det är en liten familjeägd restaurang där pappa Bernard är kock, Mamma Solange serverar och gör övrigt och dottern Agathe 19 hjälper till att servera när hon inte är i skolan. Och så har jag börjat jobba 10 timmar i veckan med att diska och städa. Det är ett tufft arbeta att diska på en restaurang. Som förra söndagen när det var 2 grupper på 20 personer i varje plus övriga gäster. Då lyfte jag knappt näsan ur diskbaljan alls på 3 1/2 timme. Jag skall jobba mellan 11 och 14.30 på söndagar men då kom jag inte därifrån förrän kvart i 5.
Idag var det lite lugnare, inga grupper inbokade. Först trodde vi att det skulle bli en lugn dag men strax efter 13 kom alla och snart var det fullt på uteverandan. Bernard for som en tätting i köket, Solange fick också hjälpa till att förbereda rätter, Agathe skötte serveringen och galette-järnet och själv försökte jag hjälpa till där det behövdes.
Dagens efterrätt var "Pain perdu" vilket betyder "bortglömt bröd" alltså som våra Fattiga Riddare. Det blev många bagettebitar doppade i pannkakssmet och stekta och serverade med vaniljglass och chokladsås. Och sedan allt annat, Bernard är en väldigt lugn och sansad person vilket är tur för idag var det högt tryck i köket.
Kvart i 4 hade det lugnat ner sig och jag kunde åka hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.