30 juni 2010

Det var en förtrollande kväll

Gårdagens middag var helt underbar. När vi åt lunch i La Couarde i går frågade vi paret som ägde baren ifall de kunde rekommendera en bra restaurang till kvällen. Vi fick rådet att inte äta en skaldjursplatå på ön för de tyckte att de var för dyra och inte godkända.
Vi fick ett förslag på en liten restaurang i St Martin, huvudorten på Ile de Ré. Eftersom vi gillar St Martin så åkte vi dit efter att ha solat och badat lite på eftermiddagen. Det var ganska mycket folk ändå ute fast att högsäsongen tydligen inte börjar på riktigt förrän den 14 juli på ön. För säkerhets skull bokade vi bord innan vi tog en liten sväng i hamnen. Och det var nog tur för det blev nästan fullsatt på au bord'un zinc som var kvällens restaurang.

Första glaset vin blev vi bjudna på. Menyn var enkel; musslor, ostron, havskräftor, tonfisk, sardiner och lite andra fiskrätter. Allt enkelt tillagat utan tillbehör och fantastiskt gott. Vi valde 12 ostron (au naturelle) och en skål med moules mariniere. Det blev vår förrätt och sedan delade vi på en skiva tonfisk precis lagom stekt med en krämig sås. Fantastiskt. Sedan tog vi en liten riz au lait som nästan är ett mellanting av ris à la malta och créme brulee och var sin liten kopp kaffe. Enkelt, gott och väldigt trevlig personal. Så som vi vill att en restaurang skall vara.
Sedan tog vi en promenad i hamnen igen innan vi körde tillbaka till camping l'Ocean och vårt lilla tält.