05 augusti 2009

Marais Poitevin

Vi har precis varit på en tvådagars campingtur till Marais Poitevin, "träskområdet" med alla kanaler. I måndags förmiddag packade vi bilen med tält och cyklar och åkte iväg. Vi åkte till Coulon som vi hade läst skulle vara en bra utgångspunkt för utflykter. Där tog vi in på camping och slog upp vårt lilla kupoltält.

På måndags eftermiddagen tog vi en cykeltur längst med en kanal. På vägen hittade vi en "kedjefärja". En flatbottnad båt som man kunde dra sig över till andra sidan med hjälp av en kedja. Smart och enkelt. Senare säg vi sådana på fler ställen i området. Vi hade tur med vädret också det blev varmt och soligt.

På tidagen hyrde vi en kajak och gav oss av på en tur i kanalerna. Det var trolskt och skönt svalt under träden. På vissa ställen var det smalt och träden växte långt ner mot vattnet Vi stannade i en by och åt en 2 timmars gourmetlunch innan vi fortsatte vår tur. Vi hamnade i några kanaler som var väldigt smala och på vissa ställen trodde vi att vi skulle vara tvungna att vända. Men till slut kom vi i alla fall tillbaka till Coulon och kunde stanna och dricka var sin öl.

Det var skönt och ro givande att åka till Marais Poitevin och man inte var i de mest besökta kanalerna. Det var många som kajkade runt i de flatbottnade båtarna. Vissa paddlade själva och andra hade hyrt båten med guide. Dit kan vi tänka oss att åka igen.