31 juli 2009

Svenskhet


I eftermiddags medan jag stod och strök så lyssnade jag på Sommar med Mathias Dahlgren. Han pratade naturligtvis mycket om mat och matlagning men också om vad som är svenskhet.

Det fick mig att börja tänka på vad som jag förknippar med svenskhet. Det är något som jag emellanåt funderar över ofta nu när vi bor del årsvis här i Frankrike.

Visst ser vi olikheter mellan oss svenskar och fransmännen t ex í kassaköerna i livsmedelsbutikerna. Vi svenskar blir otåliga och irriterade när det tar för lång tid i kassan, om den framför inte är tillräckligt snabb att lägga upp sina varor eller med att betala. En fransman bryr sig inte, är det hans eller hennes tur då får de efter vänta. Varorna läggs upp, kassörskan registrerar dem och sedan skall fransmannen först packa ner dem igen i vagnen och därefter tar han fram sitt checkhäfte och betalar. Sedan skall det pratas lite väder och vind med kassörskan varpå de önskar varandra en trevlig dag. Sedan är det nästa persons tur. I början när jag kom hit trodde jag att jag skulle gå upp i limningen minst sagt men nu tycker jag att det inte gör så mycket, det får ta den tid det tar.

En annan olikhet är vid rödljus. En fransman har aldrig bråttom när han skall starta vid ett rödljus. Det tar flera sekunder för den förste i kön att komma iväg och likadant för alla de andra. Medans en svensk han far iväg när det blir grönt som han har eld i baken och om man inte kommer iväg tillräckligt fort i Sverige så börjar alla att tuta och leva för det gäller ju att komma iväg på en gång och hu vad hemskt om man måste vänta en gång till då blir ju hela dagen förstörd.

Däremot på vägen där har fransmannen väldigt bråttom och kör gärna om för att komma först.

Jag har en bok som heter: Du vet att du är svensk ...... Det står en hel massa "sanningar" i den boken som t ex:

.... har dåligt samvete för att du inte går ut när solen skiner. Sant tror jag för de flesta svenskar.

.... grillar även när regnet står som spön i backen. Absolut sant!!

.... inte vågar ta den sista kakan på kakfatet. Också sant

.... har svårt att ge och ta komplimanger. Är det typiskt svenskt?

.... väger din resväska på badrumsvågen innan du ger dig av till flygplatsen!! Ja det har man ju gjort.

Ja det finns mer roligheter i boken och om allt är sant så blir man lite generad, är vi verkligen så pinsamma?? Jag tror att det ligger mycket i det som står fast att säga att alla är lika vore nog att gå till överdrift.

Det finns nog anledning att återkommer till detta ämne i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.