23 maj 2010

Dagen när världen kom till La Chapelle Moulière


I morse vaknade jag kvart i 7 av att det var bilmotorer på tomgång utanför sovrumsfönstret. När jag försiktigt gläntade på fönsterluckan så fick jag se att hela rue de la Mairie var fylld av bilar från början till slut i en lång kö.
Yrvaken undrade jag; Vad är nu detta en söndagsmorgon? Tills jag kom ihåg att det idag skulle vara Vide Grenier utanför Salle de Fête. 45 minuter varade köbildningen på vår lilla gata, helt omöjligt att somna om.
Idag var det svårt att känna igen vår annars så lugna, sömniga lilla by. Vi har aldrig sett så mycket folk på en gång här, det måste ha varit 1000 eller mer. På ängen runt Salle de Fête fanns det mer än 100 olika försäljare, privatpersoner, professionella brocantörer, korvförsäljare, ostförsäljare, en karusell för barnen, en uppblåsbar hoppborg, försäljare av godis och drycker. Vid lunchtid såldes grilltallrik med pommes frites och naturligtvis fanns den obligatoriska "buvettten" eller baren där man kunde få sig både vin och öl och en liten aperitif.
En av våra gäster hade varit ute vid 7 tiden och redan då var buvetten frekventerad av några törstiga.
Naturligtvis var vi också tvungna att besöka marknadsplatsen. Det är alltid lika roligt att se vad som folk försöker att sälja. Men vi upplevde att det var ganska hög klass på utbudet idag och kanske för att det var nära hem så blev vi med några nya saker. En hylla till nya altanen och diverse saker för dekoration i husen.
Vid 18 tiden så började bilarna så sakta att dra sig hemåt igen. Och när jag tittade ut för en stund sedan så var det bara buvetten kvar men nu utan både drycker och besökare.
Vi hoppas på fler sådana här evenemang för det livar upp byn och livet. Men kanske inte för ofta, lugnet och friden vi har annars är ganska så skönt det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.