25 september 2012

Utflykter i Pyréenerna

I går hade Peter bestämt att vi skulle göra en cykeltur till marknaden i Vernet-les-Baines. Under natten blåste det väldigt mycket och efter frukosten var det fortfarande väldigt blåsigt så vi bestämde oss för att ta bilen i stället och ta en promenad efter marknaden. Det visade sig att marknaden var ca 5 stånd så den var snabbt avverkad. I stället gick vi in på turistinformationen och hittade flera olika vandringsleder som utgick från byn. Vi valde en tur som heter "Découverte de la Vallée" som var 9,5 km och som skulle ta 2 timmar och 50 minuter. Vi betalade 1 EUR och fick en karta och en detaljerad beskrivning på engelska.Vi begav oss iväg efter en kopp kaffe på torget. Det var en solig dag och efter den första stigningen fick vi byta till kortbyxor. Det var härligt att få röra på sig och utsikten över dalen var hänförande. När vi avverkat ungefär halva turen kom vi till en by som heter Corneilla-de-Conflent där vi köpte en läsk och en kokostopp. Från byn var det en kraftig stigning och vi passerade flera platser med ytterligare hänförande utsikt. När vi var tillbaka till byn var klockan nästan 14.00 och det var tid för lunch. Vi hade med oss en matsäck så vi lämnade byn för att hitta någon trevlig plats att stanna på. Vårt val blev Eus en av Frankrikes vackrastes byar. Eftermiddagen tillbringades i byn med ett glas rosé och en hänförande utsikt.
En av de mest berömda utflykterna i området är en tur med Train Jaune. Eftersom morgonens vädergenomgång lovade soligt väder bestämde vi oss för att ta en tur. Vi valde att stiga på i Villefranche Vernet-les-Baines som är en av ändstationerna. Vi köpte en ToR-biljett till Latour-de-Carol Enveitg som är den andra ändstationen. Resan dit skulle ta 3 timmar även om sträckan bara var 63 km så det gick inte fort. Den första halvan kännetecknades av branta stup, djupa raviner och hisnande vyer. Sedan kom vi upp på en högplatå och där passerade tåget sin högsta punkt 1.592 möh. När vi kom till slutstationen så hade vi 2.5 timmar tills tåget skulle gå tillbaka. Vi valde att tillbringa tiden med att äta en 3-rätters lunch med vin. Efter en sådan lunch blir man väldigt trött och vi försökte sova lite på tåget tillbaka men det skumpade väldigt så det blev lite si och så med detta. Det var en väldigt trevlig tur men det hade räckt att åka tåget i en riktning. Det går bussar så ett bättre alternativ hade nog varit att ta tåget i en riktning och bussen i den andra.