11 oktober 2012

Tekniska problem

Jag avskyr problem med tekniken. Den ska bara fungera. Sedan ett tag tillbaka har vi problem med 2 av våra "apparater". Dels vår svenska mobil telefon, ja det enda svenska med den är att den har ett svenskt abonnemang annars är den kinesisk. Dels är det vår bärbara dator som orsakar mig sömnlösa nätter och oro.


Till saken hör också att den käre maken inte är ett dugg teknisk, det är alltid jag som får fixa sådan problem, även om jag inte känner mig ett dugg teknisk. Jag tar i alla fall reda på vad som kan göras och letar efter lösningar.

Den lilla mobil har sedan drygt en månad börjat krångla. Det började med att det dök upp ett meddelande uppe i vänstra hörnet. När jag klickade på det fick jag veta att det var dåligt med utrymme!! "Telefonens lagringsutrymme håller på att ta slut" Ok så jag försökta att ta bort saker, appar och så, men inte hjälpte det. Meddelandet finns kvar.

Sedan kom det ett nytt litet meddelande: SMS-minnet är fullt! "Inkommande meddelande avvisades eftersom minnet är fullt. Ta bort gamla meddelanden" Så då gjorde jag förstås det. Men trots att det nu inte finns ett enda meddelande så får vi fortfarande samma meddelande. Stön!

Efter lite letande på Internet så hittade jag en tråd på ett forum som tog upp problemet. Och det är tydligen inte bara vi som har drabbats som har den här modellen. Däremot förstod jag inte hur jag skulle göra för att lösa det, vad jag skulle göra förstod jag, uppgradera till en nyare version av android men hur gör man det??

Sen var det vår kära dator som behagade börja krångla. Den som vi har släpat med oss överallt nästan sedan vi köpte den 2008. Problemet är att den rätt som det är stänger av sig utan förvarning. Kan vara lite irriterande om man just då sitter och pratar med någon på Skype eller håller på med något viktigt som att skriva en blogg. Jag tror att det kan ha något med batteriet och laddningen att göra. Hoppas bara att den inte stänger av sig för gott bara. Måste spara ner allt viktigt på vår lösa hårdisk först, nog lika bara att göra det i kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.