25 maj 2013

4 dagar i Barcelona

Vi fick några dagar ledigt och kände att vi ville ta en liten resa. RyanAir flyger från Poitiers/Biard till Girona/Barcelona och vi fick ett väldigt bra pris på våra biljetter så det var bara att slå till.
Vi lämnade ett regnigt La Chapelle Moulière i måndags morse och en kort flygtur senare var vi i ett lite mer behagligt Spanien även om det även där var svalare än normalt.

Vi hämtade ut vår hyrbil och körde ner till Costa Brava, till Tossa de Mar. Där åt vi tapas lunch innan vi fortsatte ner till Barcelona.

Vi hade hyrt en liten lägenhet ganska nära La Rambla. Den låg 6 trappor och 116 trappsteg upp, utan hiss. Men vill man ha takterrass så blir det så.

Utsikten från sängen var det inget fel på. Inte lägenheten heller den var ljus och trevlig och hade det vi önskade oss.Efter att ha installerat oss och hittat parkering för bilen, blev det cava på ballkongen.

Det var inte första gången som vi besökte Barcelona så vi hade ingen längtan att besöka alla turist-måsten. Dag 2 tillbringade vi med att vandra runt i stan, främst i stadsdelarna Ciutat Vella/Gòtic och El Born. De har bägge trånga gränder med trevliga små barer, restauranger och butiker.

Sådana här små hål i väggen fanns överallt och de är så mysiga.

Naturligtvis måste vi besöka marknaderna också. Dels var vi vid Mercat de Sant Caterina, den är nyrenoverad och väldigt fin. Men vår favorit är den stökiga La Boqueria. Här är folkligt och fantastiska varor bjuds ut till försäljning. Här åt vi lunch och njöt av folklivet.

På onsdagen gjorde vi en utflykt söder om Barcelona. Men först åkte vi till Europas äldsta loppmarknad, Encants Vells. Här fanns mycket av allt. Troligtvis kunde man göra fynd om man ville men vi reste endast med handbagage denna gång så det inget handlat.
Vi körde ner till badorten Castelldefels.

Fin strand, men inte vad vi gillar. Castelldefels är en sovstad till Barcelona, inte så turistisk och känd för att Messi bor där tydligen. Vattnet hade inte badtemperatur men jag var tvungen att doppa tårna i alla fall.

Vi fortsatte den vackra men slingriga kustvägen söderut till Sitges. Vi gillar Sitges, strandpromenaden, gränderna, butikerna, folklivet.

Det blev en lunch i skuggan, friterade bläckfiskar och sardiner med öl. Sen låg vi en stund på stranden och solade faktiskt innan vi återvände till Barcelona.

Sista dagen blev även det en utflyktsdag. Först åkte vi en bit in i landet till Vilafranca del Penedès. Där har Torres en av sina vingårdar.Vi gick eller snarare åkte med på en guidad tur.

Det lilla tåget tog oss runt på egendomen, efter att vi hade fått se en video-film som till och med hade svenska som ett av språkvalen. Det var en väldigt informativ och bra guidning som har fått pris både 2012 och 2013.

Efter vinprovning och inhandlande av en flaska rött fortsatte vi söderut mot Tarragona.
Verkade vara en rätt trevlig stad med en gamla rötter. Vi vandrade runt, tog en kaffe på torget och vände tillbaka till Barcelona för sista kvällen.

Vi hade bestämt oss för att testa en speciell restaurang som vi läst om. La Paradeta. Där kan man verkligen frossa i fisk och skaldjur.

De öppnar kl 20 och man kan inte boka bord. Redan en halvtimme innan började det bildas en kö.

Utbudet är rikligt och pinfärskt. Du väljer vad du vill ha, betalar (obs ta med kontanter, de tar inte kontokort) och sedan tillagar kockarna din beställning. När de olika rätterna är färdiga ropas ditt nummer upp och du hämtar din rätt i luckan.

Allt smakade ljuvligt men som vanligt åt vi för mycket. Det var tur att vi fick vandra hem så maten hann smälta lite innan läggdags. Men för att ytterligare säkerställa det, stannade vi på den lokala tapas-baren på andra sidan gatan från vår lägenhet.

Var sin kaffe och en lokal digestif fick avsluta kvällen.

Så här nöjd såg Peter ut efteråt.

Så på fredagen var det dags att lämna Barcelona för den här gången. Vi känner att vi kommer att återvända, stan tillhör verkligen en av våra favoriter. Vi hade tur med vädret även om det inte var jättevarmt, vilket ju var bra. På vägen upp till Girona började himlen mörkna mer och mer. Strax innan vi skulle borda planet började det att regna.

Tillbaka igen i Poitiers så regnade det. Och när vi kom hem och körde in på garageinfarten öppnade sig himlen verkligen, ösregn och hagel. Vilket välkomnande. Dessvärre ser inte nästa vecka så mycket bättre ut, det blir i alla fall varmare men det är allt. Vad har hänt med vädret i år?