01 maj 2013

Sköna maj välkommen



Så har lagt ännu en månad bakom oss. Jag vill egentligen inte tjata men var tar tiden vägen. Nåja tråkigt har vi inte, bara för lite tid för att hinna med det vi vill göra.
Efter en intensiv vecka med frukost, lunch och middag för 10 personer har vi tagit det lite lugnare sedan i lördags. Men vissa saker går inte att skjuta upp som tvätt och städning, ny gäster kommer hela tiden. 

Sköna maj är nu inte riktigt så skön som vi skulle vilja. April var en väldigt växlande månad milt sagt och slutade med en valborgsmässoafton som var allt annat än rolig. Regn, regn och regn. Väldigt trist. För att muntra upp oss åkte vi sen eftermiddag på en liten shoppingrunda. 


Det första jag köpte var nya hängkorgar till penséerna. Ett besök på Auchan är alltid obligatoriskt om vi åker åt det hållet. Sen blev det lite inköp på Jardiland, ungefär som Plantagen i Sverige.


Jag föll pladask för denna svarta petunia, passar perfekt i min hemgjorda betongkruka.


Äntligen har jag köpt plantor till lådan utanför Stallet igen. De jag satte sommaren 2011 frös ihjäl under vintern 2011-2012. Förra året infann sig inge inspirationen men igår så hittade jag en Passionsblomma, Passiflora perfume passion, med doftande rosa blommor från juli till september. Måste bli perfekt.


Och två stycken choisya ternata. Hade ingen aning vad det var på svenska men det stod att den skulle vara ett smycke på terrassen och det köpte jag. Nu har jag slagit upp den och på svenska heter den Sanktpatriksbuske. Ska bli intressant att se hur det blir.


Sen blev det en massa örter också, timjan två sorters, basilika två sorter, dill, koriander, persilja och dragon. Så idag har jag tillbringat en stor del av tiden med att få ner allt i jorden. Peter, stackaren har fått sitta inne vid datorn och göra bokföring.


Men han var ute häromdagen och satte potatis och planterade tomatplantor så sakta, sakta så får vi ner mer och mer i landet.
Så hur har då vädret varit denna 1 maj? Blandat, igen. Mulet men rätt skönt på förmiddagen. Sen kom solen fram en stund. Därefter blev det mörkt och mullrade lite i fjärran och det kom en skur. Nu skiner solen igen. Vi undrar om det är ett tecken på hur majs väder kommer att bli.

6 kommentarer:

  1. Vad fint det blir!! Hoppas ni haft en härlig vecka men skrivsugna gäster.

    Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna-Lena, jo det tar sig. Veckan var bra, mestadels bra väder. Lunch ute alla dagar utom en. Men jag tror ärligt talat att ni var mer skrivsugna.
      Kram Eva-Lotta

      Radera
  2. Hej
    Jag har länkat till er trevliga sida från min sida http://france-midi.blogspot.fr
    Tack för länken till min sida.
    Mvh Jan Granath

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jan,
      Då får vi tacka i vår tur. Läser din blogg med stort intresse. Alltid kul att höra hur andra utlandssvenskar har det.

      Med vänlig hälsning Eva-Lotta & Peter

      Radera
  3. Hej! Vill också ha svarta petunior!!! Såg det förra sommaren på ett hotell i Sancerre, himla snyggt!! Sedan dess har det stått överst på min önskelista, men har ännu inte hittat det i Sverige. Det är litet för tidigt för utplanteringsväxter tror jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, visst är de snygga de svarta petuniorna. Ångrar att jag bara köpte en, hoppas jag kan få tag i fler.

      Radera

Det är alltid trevligt med lite respons. Så skriv gärna några rader.